Dziś: Wtorek, 18 Grudzień 2018
Pogoda w Lizbonie: , °C, Wiatr o prędkości 0 km/h ciśnienie 0
Tramwaj 28
Żółte wagony są chyba najbardziej charakterystycznym elementem Lizbony. Przejażdżka Tramwajem 28 (Eléctrico 28) to obowiązkowy punkt programu, gdyż dzięki położeniu Lizbony na wzgórzach oraz ciasnym uliczkom dostarcza dużej ilości niezapomnianych wrażeń. Często zatłoczone, są rajem dla kieszonkowców. Aby czerpać maksimum przyjemności z jazdy tramwajem (mieć miejsce siedzące), najlepiej wsiadać na pierwszych przystankach trasy.
Ekstremalnie: jeżeli chesz zaoszczędzić na bilecie
Stary tramwaj, składający się z jednego wagonika, najpierw wspina się ulicami Alfamy, powraca do Baxia, by wjechać do innej części Lizbony - Chiado. Pnie się w górę i w dół malowniczymi uliczkami miasta. Lizbońskie, jedno wagonowe tramwaje Eléctricos niemal rozpychają się w wąskich uliczkach. Motorniczy co chwila przystaje, żeby sprawdzić, czy nie zarysuje któregoś ze stojących na poboczu samochodów. Czasem, kiedy ktoś zaparkuje samochód zbyt blisko torów, trzeba czekać, aż odnajdzie się jego kierowca.
Tramwaj 28
Tramwaj 28
Wnętrze tramwaju: Można słuchać trzasku drewnianego wnętrza i podziwiać uliczki Lizbony

Historia lizbońskich tramwajów

Pierwsze tramwaje konne zostały zbudowane i wprowadzone do użytku w Stanach Zjednoczonych. Tramwaje konne na ulice Lizbony wyjechały w 1873 roku, natomiast w roku 1902 zastąpiły je tramwaje elektryczne. Lizbońskie tramwaje pierwotnie były nazywane „Americanos”. Do 1928 zakończono rozbudowę sieci w górzystej części Lizbony budując trasę obecnej linii 28 na Calçada da Săo Francisco (znajduje się tu najbardziej stromy podjazd tramwajowy na świecie wynoszący 145‰, a na wielu odcinkach podjazdy osiągają pochylenie przekraczające 120‰). Jeżdżące obecnie po Lizbonie stare tramwaje jedno wagonowe zostały sprowadzone ze Stanów Zjednoczonych. Takie same wagoniki jeżdżą po San Francisco w Kalifornii. Zostały one zmodernizowane w połowie lat 90. XX wieku i nazwane Remodelado. Szyny nazywane są „carris” w języku portugalskim, a ich nazwa została nadana firmie, która zajmuje się m.in. obsługą tramwajów w Lizbonie.

Trasa Tramwaju 28 w Lizbonie

Tramwaj startuje z dzielnicy Campo Ourique (Prazeres), w której znajduje się ważny dla Lizbony Cmentarz Prazeres. Trasa słynnego 28 wiedzie przy Bazylice Estrela (Basílica da Estrela) oraz pięknych ogrodach Jardim da Estrela. W okolicach przystanku R. S. Bento zobaczyć można Palácio de São Bento, gdzie znajduje się Parlament oraz Casa-Museu Amália Rodrigues (muzeum znajduje się w domu słynnej fadistki). Następnie tramwaj przejeżdża niedaleko Tarasu widokowego Santa Catarina, mija Elevador da Bica, by wjechać do dzielnicy Chiado. Następne przystanki to Praça Luis Camões, stację metra Chiado, przy której znajduje się słynna kawiarnia Brasileira. Dalej słynny 28 przejeżdża przez dzielnicę Baixa: R. Conceição, Igreja Madalena, by następnie wspiąć się na Alfamę: Katedra Sé, Miradouro Sta. Luzia , Miradouro das Portas do Sol, R. Escolas Gerais, okolice Klasztoru São Vicente de Fora, Voz Operário, Graça (tramwaje z napisem "Graça" kończą tu trasę). Znajdziemy się niedaleko pięknego tarasu widokowego Miradouro de Graça. Tramwaje z napisem "Martim Moniz" jadą dalej: R. Graça, Sapadores, R. Angelina Vidal, R. Forno Tijolo, R. Maria, R. Maria Andrade, Igreja Anjos, R. Palma, Martim Moniz.

Czas potrzebny na pokonanie całej trasy to 40 minut. Pierwszy tramwaj z Campo Ourique startuje o 6:20, ostatni o 21:55. Tramwaje rzadko kursują zgodnie z rozkładem, często oczekiwanie przedłuża się, albo też jeżdżą one grupami. Zdarza się , że tramwaj jest już zapełniony i kierowca nie zatrzyma się na przystanku. Trzeba wtedy poczekać na następny.
Godzinowy rozkład jazdy oraz nazwy wszystkich przystanków znajdziesz tu: http://www.carris.pt/en/tram/28E/descendente/.

Bilety na Tramwaj 28 w Lizbonie

Bilety na przejazd Tramwajem 28 w Lizbonie można kupić u kierowcy (2,85€). Podróż żółtym tramwajem z wcześniej wykupioną kartą (Viva, 7colinas) będzie nas kosztowała 1,25€.
>> czytaj więcej o Transporcie miejskim w Lizbonie

Praktyczne rady

  • na przystanku często ustawia się kolejka, uszanujmy zwyczaje miejscowych i ustawmy sie za ostatnią czekającą osobą
  • tramwaj zatrzyma się na przystanku wtedy, kiedy damy ręką znać kierowcy, że chcemy wsiąść
  • wsiadamy zawsze przednimi drzwiami
  • pamiętajmy o skasowaniu biletu w żółtym kasowniku za kierowcą (gdy zapali się zielone światełko nasz bilet jest skasowany)
  • gdy chcemy wysiąść, musimy wcześniej wcisnąć czerwony przycisk PARAR
  • wysiadamy drzwiami z tyłu tramwaju, gdy jest duży tłok można wysiąść przednimi
  • strzeżmy się kieszonkowców, w tramwaju 28 grasuje wyspecjalizowana grupa kieszonkowców stylizujących się na turystów



Społeczność FotoLizbona.pl
Miejsca w pobliżu
Ulica Augusta wyłożona mozaikowym brukiem, wyłączona z ruchu kołowego jest główną promenadą turystyczną dzielnicy Baixa. Ulica kończy się pięknym łukiem triumfalnym, dalej jest Praça do Comércio i rzeka Tag. Łuk triumfalny wzniesiono w 1873 roku, dla uczczenia odbudowy miasta po trzęsieniu ziemi.
Praça do Comércio (Plac Handlowy) to wspaniały plac położony nad brzegiem Tagu. Zwany jest powszechnie Terreiro do Paço, gdyż przed trzęsieniem ziemi stał tutaj pałac królewski. W XVI wieku (za panowanie króla Jana II) znajdował się tu magazyn złota, które dzięki dyplomatycznym zabiegom Portugalczyków, regularnie przypływało tu z zachodniej Afryki.
Winda Santa Justa (Elevador de Santa Justa) łączy ze sobą dwie dzielnice Baxia i Chiado. Ta neogotycka winda zwana jest także Elevador do Carmo, gdyż wyjście z górnego poziomu znajduje się przy ruinach Convento do Carmo. W odróżnieniu od innych lizbońskich wind (Elevador Lavra, Bica i Gloria), Elevador Santa Justa porusza się w pionie.
Święty Antoni (lepiej znany jako św. Antoni z Padwy) urodził się w Lizbonie, podobno dokładnie w miejscu gdzie dzisiaj stoi kościół pod jego wezwaniem (Igreja de Santo Antonio). Jest on patronem Lizbony, niezwykły jest ogromny kult, jakim darzą Świętego Antoniego Portugalczycy. Można usiąść na chwilę w kościele i zobaczyć, jak przychodzący tu ludzie dotykają obrazu Świętego Antoniego "na szczęście".
W XIV wieku dzięki królowi Ferdynandowi dzielnica znalazła się w obrębie murów miejskich, w 1755 roku zniszczona przez trzęsienie ziemi i następnie odbudowana we wspaniałym stylu przyciągała elitę intelektualna Lizbony. Dzisiejsze Chiado to rejon eleganckich sklepów i stylowych kawiarni, który ciągnie się od Praça Luís de Camões w stronę Rua Carmo i Baixy. Główna ulica handlowa Chiado to Rua Garrett.
Mapa
Komentarze
Aby dodawać komentarze musisz się zalogować.
Jeżeli nie masz konta - zarejestruj się - zajmie Ci to 20 sekund.
Wyszukaj podobne
Galeria Zdjęć
Tramwaj 28
Tramwaj 28
Tramwaj 28
Tramwaj 28
Tramwaj 28
Be Stupid
Tramwaj 28
Tramwaj na Rua Augusta
Tramwaj 28 na Chiado
Portas do Sol
Kościół Świętego Antoniego
Widok na Alfamę
Ażurowe Okna
Alfama
Alfama
Mapa Strony
login
hasło
 
nie masz konta - zarejestruj się
masz konto - zapomniałeś hasła?
SPOŁECZNOŚĆSOCIAL NETWORK
POLECAMY
MINI Słownik
Wszystkie zdjęcia oraz materiały z polskiego przewodnika po Lizbonie i Portugalii są chronione prawem autorskim.
Kopiowanie oraz wykorzystanie materiałów, które znajdują się na tej stronie jest możliwe wyłącznie w porozumieniu i za zgodą autorów.
© 2008-2018 fotolizbona.pl